برگزیده
استاندار خراسان رضوی در دیدار با ریاست عالیه دانشگاه: باید ظرفیت های تولید علم و دانایی به کمک حل چالش ها و معضلات استان بیاید

 به گزارش روابط عمومی ، علی رضا رشیدیان در جریان دیدار با دکتر زمانی رئیس دانشگاه پیام نور کشور افزود : حجم قابل توجهی از تولید دانایی در سال های گذشته در قالب پژوهش های علمی و دانشگاهی از جمله پایان نامه ها در مخازن کتابخانه ها و دانشگاه ها انبار شد در حالی که قابلیت کاربردی شدن و ورود به عرصه اجرا را داشت اما این ظرفیت بلااستفاده رها شد .

وی گفت : فعال سازی شبکه دانشگاه ها و نشست با فرهیختگان استان با هدف ارتقا سطح علمی و تقویت توان دانشی دانشگاه های استان از دو سال قبل اجرایی شده است.

وی اظهار کرد : در این حوزه ؛تعامل بین روسای دانشگاه ها اهمیت ویژه ای داشته و دارد زیرا زمینه همفکری ، هم اندیشی و تجمیع توان دانشی و علمی این مجموعه ها را فراهم می آورد.

 وی عنوان کرد : از سویی این ظرفیت و توان علمی می تواند به بررسی کارشناسانه ، ایده پردازی و طراحی و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای حل مسائل و چالش های استان بیانجامد چنانکه در خراسان رضوی از این ظرفیت برای این امر بهره گرفته شده است.

به گفته وی ، امروز هر یک از دانشگاه های استان بر روی یک چالش جدی اعم از آب ، حاشیه نشینی و غیره متمرکز شده اند که سهم دانشگاه پیام نور از این تقسیم کار ؛حوزه آسیب های اجتماعی است .

 رشیدیان با بیان اینکه به دلیل  اهمیت حوزه آسیب های اجتماعی جلسات آن در سطح کشوری با حضور مقام معظم رهبری برگزار می شود ، عنوان کرد : طی این نشست ها تا کنون  5 آسیب جدید در اولویت اقدام قرار گرفته است .

 وی اظهار کرد : در این راستا در خراسان رضوی ، کنار اقدامات بخش های اجرایی به منظور برنامه ریزی و اقدام موثربر مبنای راهکارهای علمی متناسب با شرایط استان این پروژه به دانشگاه پیام نور سپرده شده است.

 وی افزود : در این چند ساله با کار جدی که در حوزه آسیب های اجتماعی انجام شده سرعت رشد نرخ طلاق استان کاهش یافته و امروز خراسان رضوی از رتبه نخست طلاق کشور به هشتم رسیده و شرایط تا حدودی کنترل شده همچنین شیوع مواد مخدر در استان کاهش نشان می دهد که اینها بیانگر مسیر صحیحی است که در این حوزه ها دنبال می شود اما این روند کند است و باید سرعت لازم را بیابد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد : تمام هم و غم ما آن است که از ظرفیت های دانشگاهی خود بویژه 4500 عضو هیات علمی و 42 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای استان که  بسیار قابل توجهی است، بهره گیریم .

 وی اظهار کرد : به جای آنکه پژوهش برای پژوهش باشد باید از این توان برای حل مسائل و مشکلات بهره گرفته شود.

وی تصریح کرد : اگر اشکالی هست باید به جای آنکه کنار ایستاده و یکدیگر را مقصر جلوه دهیم  در کنار هم نسبت به حل آنها اقدام کنیم .

دکتر محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور کشور هم در این دیدار گفت : به منظور افزایش میزان تاثیر گذاری دانشگاه پیام نور در عرصه علمی کشور دو اقدام در دستور کار این مجموعه است که از جمله آنها اجرایی نمودن طرح آمایش آموزش عالی در قالب اصلاح ساختارهای منطقه ای است .

 دکتر زمانی افزود : در این راستا ظرفیت های علمی در قالب گروه های منطقه ای ساماندهی و مجتمع می شوند که همه آنها از طریق فضای مجازی به صورت شبکه ای به هم مرتبط شده و اینگونه امکان بهره گیری از توان دانشی همه فراهم می شود .

وی با بیان اینکه این دانشگاه 4 هزار عضو هیات علمی در 500 مرکز در سطح کشور دارد که پراکنده اند وتلاش بر انسجام و ساماندهی آنها و مراکز بر اساس پتانسیل های موجود مناطق است.

 وی با بیان اینکه این اقدام از اول مهرماه اجرایی می شود ، از جمله مسائل دیگر این حوزه را آیین نامه ارتقا هیات علمی دانست و گفت : در این راستا اصلاحاتی در آیین نامه انجام می شود که بر اساس آن تلاش می شود اعضا برای ارتقا به سمت و سوی کارها و طرح های کاربردی سوق داده شوند.

 وی اظهار کرد : در واقع تلاش ما بر آن است این دانشگاه با این اصلاح ساختار و آیین نامه با تکیه بر نیروهای هر منطقه و نیز سایر بهره گیری ازظرفیت سایر مناطق نسبت به حل مشکلات و مسائل اقدام نماید.

دکتر زمانی خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت : اعتمادی که به شبکه دانشگاه ها برای کمک به به توسعه و ارتقا استان کرده اید شایسته و قابل تقدیر است و در قالب این شبکه تعاملات بیشتر و بهتری بین مجموعه ها دانشگاهی شکل می گیرد.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ